Site Overlay

TRAFIKSÄKERHET – EN BRA INFRASTRUKTUR RÄCKER INTE

Vare sig det handlar om sjukhus, skolor, vägar eller flygplatser så ligger en effektiv infrastruktur till grund för ett välfungerande samhälle. Det finns tydliga exempel på infrastruktur, exempelvis dessa som nämndes ovan. Så finns det även mer abstrakta exempel som samhällsstrukturer eller infrastrukturens påverkan på det demokratiska samhället. Oavsett vilket så är infrastrukturen en hörnsten för ett modernt och väloljat samhälle.

Det man nu skulle behöva se över är en förlängning i infrastrukturen. Detta, för mig, är en dominoeffekt av säkerhetsrelaterade och vidareutvecklande idéer (så att man inte nöjer sig efter ett första resultat så att säga). Det krävs fler åtgärder och en del av dessa åtgärder behöver vi som individer och trafikanter själva ta beslut kring.

 

 

LÖSNINGEN: UTRUSTA BILEN MED LEDRAMP

Ett sätt att ta infrastrukturen ett steg längre skulle vara att se till varje del även är säker att nyttja: exempelvis tillräckligt med ljus på körbanan när du kör bil. Här kan man både se till den faktiska gatubelysningen som bör och ska finnas tillgänglig, men när det kommer till mindre samhällen så får man istället lägga fokus på personnivå och se till att alla bilar som nyttjas i allmän trafik innehar fungerande hel-, halv- eller extraljus. Ett extraljus som lämpar sig för den breda skaran är enligt min erfarenhet en ledramp som man smidigt kan fälla in i grillen eller under en fordonsbåge. Då de flesta fordon som produceras idag har ett mer än tveksamt originalljus så kan just en ledramp vara just vägen att gå här. Extraljus är lite bökiga på grund av dess runda form och därför föredrar genomsnittsföraren en ledramp som heller inte behöver vara speciellt dyr om man vet vart man ska leta. Installation och montage är inte heller ett problem för den som har en relativt bra koll på hur man använder en skruvmejsel samt kunskap om plus- och minuspol när det kommer till elektricitet.

Avslutningsvis vill jag säga att jag tror att om alla tänker lite utanför ramen, ser till individnivå istället för hela städer i stort, så tror jag att vi kan ta oss en lång väg och samtidigt låta infrastrukturen utvecklas organiskt.