Har suttit senaste dagarna och funderat- på om jag ska skriva något som bemöter Jonas Gardells böcker, eller inte.
Jag har dock bestämd mig för att låta bli.
Vet också att Jonas Gardell inte kommer att få samma kritik av t.ex Ulf Ekman denna gången såsom han tidigare har fått (eftersom människor som Stefan Swärd och Stanley Sjöberg kommer medverka i TV serien).
Tror också en hel del pingstvänner och EFK:are (klassiske ”konservativa” kristne) kommer att vara mycket positiv till den TV serie som startar i kväll, speciellt de som är influerat av människor som Rob Bell och Brian McLaren- av den enkla anledning att det är ingen stor skillnad mellan t.ex Brian McLaren och Jonas Gardell, vilket faktiskt gör att Jonas Gardell skulle passa utmärkt som en frikyrkopastor i dagens ”mainstream” kristenhet.
Jonas Gardells senaste show har titeln ”Trafikplats Glädjen”, jag har inte haft förmånen att se det showet än, men glädje tror jag är något var och en av oss längtar efter, inte bara glädje utan bra självbild, självförtroende, bli älskad, lycka osv.
Detta inlägget kommer dock inte handla om dessa saker, dessa saker kan bli en frukt av evangelium, men de är inte evangeliet i sig själv- detta är ett inlägg var jag kommer göra mitt yttersta på att beskriva evangeliet- utifrån TV trailern till den nya TV serien- se den här:
Kan vi få ihop Guden som älskar oss med Guden som inte godkänner oss- utan hotar, straffar och förbannar oss?
En verkligen bra fråga av Jonas Gardell! Och för att besvara den frågan måste man verkligen gå in i djupet på evangeliet! Majoriteten av dagens pastorer skulle kanske köra lite ”Sokrates stil” och strula till det hela genom att ställa massor av motfrågor för att få igång ett ”fint och trevlig” samtal- var man kliar varan i öronen, men det tänker jag inte göra här. Utan jag kommer precis som ”tanten” i trailern här ovan- försöka så gott jag kan, att visa på vad jag själv har sett i Guds Ord kring evangeliet, och vad slags svar jag kan se Bibeln ger på ovan nämnde fråga. För att besvara frågan så måste jag gå in på många olika områden, som Bibelns människosyn, Guds egenskaper osv osv- så känner du inte för att läsa i dag- känn dig fri att titta på några tidigare inlägg här på bloggen!
Kan människan någon gång bli rättfärdig?
Om Gud är helig, rättvis, och rättfärdig kan Han då frikänna någon som är skyldig?
Bibeln svarar på den frågan med följande ord: ”Den som frikänner en brottsling och den som fördömer en rättfärdig är båda styggelser för HERREN./ Den som säger till den skyldige: ”Du är oskyldig”,
honom skall folk förbanna och nationer fördöma.”
Om Bibeln verkligen är Guds Ord, så är det också en självklarhet att den också är total felfri utan någon form av motsägelser.
Så hur går det ihop? Hur kan den Gud som förbannar och fördömer de eller den som frikänner en brottsling själv frikänna och vara nådig mot de som har brutet mot alla bud i Hans lag?
Eller för att sätta det i perspektiv, hur skulle det sätt ut om alla våldtäktsmän blev frikänd och stämplad som oskyldig av svensk rättsväsen? Skulle det ha varit rättvist och rättfärdigt? Nej! självklart inte!
På samma sätt fungerar det med Gud, han är absolut helig, och han kräver absolut felfria och heliga människor! Enda möjligheten för en människa att komma in i himmelriket, paradiset är om hon följer Hans lag till punkt och pricka- och aldrig tänker så mycket som en ond tanke under hela sitt liv- först då kan hon bli frälst i egen kraft!
Har man läst de lite över 600 buden i Moseböckerna, Jesu undervisning i Bergspredikan, Paulus undervisning i de pastorala breven osv- så behöver man inte vara hedersdoktor i teologi för att förstå att den form av helighet och felfrihet är absolut helt fullkomligt omöjligt för en människa att leva upp till! Inte nog med det, Bibeln säger ”Ty den som håller hela lagen men bryter mot ett enda bud är skyldig till allt”
- så kort och gott- om det skulle finnas möjlighet för oss människor att bli frälst, så har Gud gjort det rätt så omöjligt för oss!
Svaret ligger i Korset.
Innan vi går vidare, önskar jag att dela med mig en av de lovsånger som har betytt allra mest för mig- detta är en live version från Louisiana State Penitentiary/ ”The Farm” (känd från filmer som ”Dead Man Walking”, ”Animal”, ”The Green Mile”, osv)- Jason Crabb & The Brooklyn Tabernacle med låten ”I’m Amazed”:
Allt i denna sång är sant!- Och vi borde verkligen bli förundrat över Guds kärlek!- Innan man upplever eller får Guds kärlek uppenbarad för sig, så är det naturligt för var och en av oss att proklamera krig mot Gud, det är naturligt för var och en av oss att försöka i egen kraft och styrka komma in i Guds rike, försöka göra oss förtjänad till att bli Guds barn, på så sätt är det mycket mer naturligt för dig och mig att bli katolik, mormon, muslim, hindu, ja- allt förutom kristen!
Korset är en stötesten för var och en av oss, eftersom korset proklamerar att det inte finns något i dig eller mig- som kan hjälpa oss, det finns inget gott i oss- som skulle göra det möjligt för Gud att älska oss- utan Jesus försoningsdöd på Golgata kors, och det är något våran kött (kött= människans naturliga egenskaper) inte klarar av att hantera!
Och om vi skulle förstå det- så skulle vi aldrig gå med på att formas i Jesu bild- eftersom det skulle betyda att vi förlorar våran egen identitet och personlighet- att våran gamla människa skulle dö bort- och något nytt ska komma, en styggelse för oss människor- vi som älskar oss själva så högt, och om vi inte älskar oss själva högt- så har vi en egoism och ett sådant starkt ”jag” att det ändå blir en omöjlighet att välja dö bort från oss själv. Helt sedan Edens dagar har vi drömt om, och haft begär att bli och vara som Gud!
Ett annat problem, är att om vi ställs inför Guds helighet- så kommer vi att göra samma erfarenhet och komma till samma insikt som Job, Elifas och David:
”Hur kan en människa stå rättfärdig inför Gud? Om hon vill gå till rätta med honom, kan hon inte ge svar på en sak bland tusen./ Vad är en människa, att hon skulle vara ren, att en av kvinna född skulle vara rättfärdig? Gud kan inte lita på sina heliga, inför hans ögon är inte himlarna rena, hur mycket mindre då den som är avskyvärd och fördärvad, en människa som dricker orättfärdighet som vatten!/ 5 Ty jag känner mina överträdelser och min synd är alltid inför mig. Det är mot dig jag har syndat och gjort det som är ont i dina ögon. Du är rättfärdig när du talar, du är ren när du dömer. Se, i synd är jag född, och i synd blev jag till i min moders liv.
Varje människa som verkligen har blivit frälst- vet att hon i sig själv förtjänar att dömas till helvete! Precis som varje människa i Bibeln som blev använd av Gud. Detta är ett dilemma vi alla står inför- och en insikt och erfarenhet de flesta av oss önskar i det yttersta att undvika!
Här är hur Martin Luther förklarade den kristna tron:
Precis som svensk rättsväsen inte kan sopa brott som brottslingar utför under mattan, kan häller inte Gud sopa våran synd under mattan!
Så hur kan Gud visa en syndare som dig och mig kärlek? Hur kan vi någonsin kunna stå frimodiga inför Gud- och vara säkra på att Han älskar oss, förlåter och är nådig emot oss? Hur ska vi bli av med våran skuld, skam, brister och felsteg?
Svaret på dessa frågor- har med att någon måste gottgöra och betala priset för våran synder! Det måste bli någon form av rättvisa- hur ska Gud annars kunna förbli rättvis?
Detta har redan blivit fullbordat för dig och mig! Jesus Kristus- våran Herre och frälsare har redan ”våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade.”/”Men det var våra sjukdomar han bar,
våra smärtor tog han på sig, medan vi höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad. Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade.”
Så hur gick detta till? Hur fungerade Jesu försonignsdöd på Golgata- och vad var bakgrunden?
Väl om du verkligen önskar bra undervisning om ämnet, så anbefaller jag dig att besöka följande: http://thegospelcoalition.org/blogs/justintaylor/2010/03/01/martyn-lloyd-jones/ här finns länkar till undervisning av Martin Lloyd Jones, i mina ögon en av de bästa ”bibel lärarna” i kristen trosundervisning de senaste 100 åren, känner du inte till honom- så läs denna Wikipedia artikel.
Som vi läste i bibel citatet ovan, så bar Jesus våran synder i sin kropp upp på korsets trä, Jesus blev genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid.
All synd som mänskligheten någon gång har begått blev lagt på Jesus, dvs att de synder som vi själva har gjort oss skyldiga till inte längre tillräknas oss, utan den skulden har blivit lagt på Jesus, och Jesus tog på sig den straff och betalade priset för din och min synd på Golgata Kors. På så sätt blir det som Paulus säger i Romarbrevet 5:13 och Romarbrevet 4:5-8:
”Synd fanns i världen redan före lagen, men synd tillräknas inte där ingen lag finns/ Men den som utan att bygga på gärningar tror på honom som förklarar den ogudaktige rättfärdig, honom räknas hans tro till rättfärdighet. Därför prisar också David den människa salig, som Gud tillräknar rättfärdighet utan gärningar: Saliga är de, vilkas överträdelser är förlåtna och vilkas synder är överskylda. Salig är den man som Herren inte tillräknar synd.
Alltså det handlar om en transaktion, våran synd, fel och brister har blivit lagt på Jesus!- Martin Luther förklarade det så här:
”Här framträder nu en fröjdefull växling och strid. Emedan Kristus är Gud och människa, som aldrig någonsin har syndat och vars fromhet är oövervinnelig, evig och allsmäktig, och han nu tillägnar sig själv den troende själens synder genom trolovningsringen, d.ä. genom tron, samt skickar sig så som hade han själv gjort dem, så måste synderna i honom bliva uppslukade och dränkta, ty hans oövervinneliga rättfärdighet är dem alla för stark. Sålunda blir då själen allenast genom sin trolovningspant, d.ä. genom tron, fri och ledig från alla sina synder, samt begåvad med Kristi sin brudgums eviga rättfärdighet.
Är icke detta ett saligt bröllop, då den rike, ädle, fromme brudgummen Kristus tager till äkta den arma, föraktade, onda synderskan, befriar henne från allt ont och pryder henne med allt gott? Så är det då icke möjligt att synderna skulle fördöma henne, ty de ligga nu på Kristus och äro uppslukade i honom. Ja, hon har i denne sin brudgum en så rik rättfärdighet, att hon väl kunde bestå mot alla synder, om de också verkligen skulle ligga på henne. Därom yttrar Paulus, i 1 Kor. 15:57: »Gud vare tack, som giver oss segern genom vår Herre Jesus Kristus», i vilken synden och döden är uppslukad!
- saxat från ”Om en kristen människas frihet”.
Hur fungerade och fungerar det här i praktiken?
Tanken på något eller någon som bär våran synd fanns redan på GT’s tid. På den stora försoningsdagen under GT’s tid blev två bockar offrad, en blev offrad vars blod sonade folkets synd, och den andra bocken (levande) sändes i väg ut i öknen för att skaffa bort synden. Så här står det i 3 Mos:
”9 Den bock som lotten bestämmer åt HERREN skall Aron föra fram och offra till syndoffer. 10 Men den bock som lotten bestämmer för att skaffa bort synden skall ställas levande inför HERRENS ansikte, för att försoning skall bringas genom honom. Och sedan skall han sändas i väg ut i öknen för att skaffa bort synden.
11 Aron skall föra fram sin syndofferstjur och bringa försoning för sig själv och sitt hus. Han skall slakta sin syndofferstjur. 12 Sedan skall han ta ett fyrfat, fullt med glöd från altaret som står inför HERRENS ansikte, och han skall fylla sina händer med krossad, väldoftande rökelse, och han skall bära in detta innanför förlåten. 13 Han skall lägga rökelsen på elden inför HERREN, så att ett moln av rökelse täcker nådastolen ovanpå vittnesbördet, detta för att han inte skall dö. 14 Och han skall ta av tjurens blod och stänka det med sitt finger framtill på nådastolen. Sju gånger skall han stänka blodet framför nådastolen med sitt finger.
15 Sedan skall han slakta folkets syndoffersbock och bära in dess blod innanför förlåten, och han skall göra med blodet som han gjorde med tjurens blod. Han skall stänka det på nådastolen och framför nådastolen. 16 Så skall han bringa försoning för helgedomen och rena den från Israels barns orenheter och överträdelser, ja, från alla deras synder. På samma sätt skall han göra med uppenbarelsetältet, som har sin plats hos dem mitt ibland deras orenheter. 17 Ingen människa får vara i uppenbarelsetältet från den stund då han går in för att bringa försoning i helgedomen, till dess han går ut. Så skall han bringa försoning för sig själv och sitt hus och för Israels hela församling.
18 Sedan skall han gå ut till altaret som står inför HERRENS ansikte och bringa försoning för det. Han skall ta av tjurens blod och av bockens blod och stryka på altarets horn runt omkring, 19 och han skall stänka av blodet på altaret med sitt finger sju gånger och rena och helga det från Israels barns orenheter.
20 När Aron har fullbordat försoningen för helgedomen, uppenbarelsetältet och altaret, skall han föra fram den levande bocken. 21 Och Aron skall lägga båda händerna på den levande bockens huvud och bekänna över honom Israels barns alla missgärningar och överträdelser, ja, alla deras synder. Han skall lägga dem på bockens huvud och sedan sända i väg honom ut i öknen genom en man som hålls redo för detta. 22 Bocken skall bära alla deras missgärningar på sig ut i ödemarken, och man skall släppa bocken ute i öknen.”
Som ni ser- fungerade det på samma sätt i GT, som Jesus försoningsdöd på Golgata kors!- Ända skillnaden är att GTs försoningsoffer är en skuggbild på det som skulle komma- nämligen Jesu försoningsdöd på Golgata- det fullkomliga offret för människans synder!
Utifrån 3 Mos ord ”skall lägga båda händerna på den levande bockens huvud och bekänna över honom Israels barns alla missgärningar och överträdelser, ja, alla deras synder”- så kan vi fråga oss själva- har vi någon gång sträckt oss emot Jesus- och bekänd och givit Honom våran synder?
Precis som bockarna var ställföreträdarna för folkets synder, var också Jesus död på Golgata kors ställföreträdarna för våran synder. Precis som vi citerade innan: ”medan vi höll honom för att vara hemsökt, slagen av Gud och pinad. Han var genomborrad för våra överträdelsers skull, slagen för våra missgärningars skull. Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans sår är vi helade
Och på sådan sätt kan Gud förbli rättvis och rättfärdig samtidig som han frikänner och rättfärdiggör de ogudaktiga- dvs dig och mig! Alltså poänget är att allt kommer från Gud, som har försonat oss med sig själv genom Kristus och gett oss försoningens tjänst. Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv- priset är betald, vi kan genom och i Jesus stå skuld och syndfria inför Gud- eftersom all synd och orättfärdighet har blivit betalt genom ett fullkomlig försoningsoffer av Gud själv för dig och mig!
På så sätt är det inte motstridigt att Gud förbannar den som ”Den som frikänner en brottsling och den som fördömer en rättfärdig är båda styggelser för HERREN./ Den som säger till den skyldige: ”Du är oskyldig”,
honom skall folk förbanna och nationer fördöma.”- och en nådig Gud som faktiskt frikänner vi som i lagens ögon är brottslingar och skyldiga, eftersom Gud har frälst oss från sin egen vrede och våran synd- genom att låta sin enfödde Son betala priset för din och min skuld och synd! Precis som den lilla Bibeln säger (Joh 3:16):
”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.”
Eller för att citera Paulus (Rom 3):
”Men nu har utan lagen en rättfärdighet från Gud blivit uppenbarad, en som lagen och profeterna vittnar om, en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla som tror. Ty här finns ingen skillnad. Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem. Honom har Gud, genom hans blod, ställt fram som en nådastol,* att tas emot genom tron. Så ville han visa sin rättfärdighet,* eftersom han hade lämnat ostraffade de synder som förut hade blivit begångna, under tiden för Guds tålamod. I den tid som nu är ville han visa sin rättfärdighet: att han själv är rättfärdig, när han förklarar den rättfärdig som tror på Jesus.
Här ser vi Paulus proklamerar att Jesus dog för att betala priset för våran synder, så att Gud kunde rättfärdiggöra syndare som dig och mig och samtidig själv förbli rättfärdig.
Eller läs Guds Ord:
”Därför är Kristus medlare för ett nytt förbund, för att de kallade skulle få det utlovade eviga arvet, sedan han genom sin död hade friköpt oss från överträdelserna under det första förbundet…Ty om en endas fall gjorde att döden fick herravälde genom denne ende, hur mycket mer skall då inte de som mottar den överflödande nåden och rättfärdighetens gåva regera i liv genom denne ende, Jesus Kristus…en rättfärdighet från Gud genom tro på Jesus Kristus, för alla som tror. Ty här finns ingen skillnad…Se Guds lamm, * som tar bort världens synd…På den dagen skall Davids hus och Jerusalems invånare ha en öppen källa till rening från synd och orenhet…Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd…Ni vet ju att det inte var med förgängliga ting, med silver eller guld, som ni blev friköpta från det meningslösa liv ni ärvt från era fäder, utan med Kristi dyrbara blod, som med blodet av ett lamm utan fel och lyte…Guds församling som han har köpt med sitt eget blod…Men dessutom kom lagen in för att fallet skulle bli så mycket större. Men där synden blev större, där överflödade nåden ännu mer, 21 för att, liksom synden fick herravälde genom döden, också nåden skulle få herravälde genom rättfärdigheten, som leder till evigt liv genom Jesus Kristus, vår Herre.
Kom till Jesus! Jesus inviterar och kommenderar dig att omvända dig till Honom! Priset är betalt- vi behöver inte frukta Gud som hatar våran synd, inte godkänner oss- som hatar och förbannar oss! Eftersom priset är betald- Guds vrede är tillfredsställd, skulden betald! Jesus säger till var och en av oss:
Kom till mig, alla ni som arbetar och bär på tunga bördor så skall jag ge er vila. Ta på er mitt ok och lär av mig, ty jag är mild och ödmjuk i hjärtat. Då skall ni finna ro för era själar. Ty mitt ok är milt, och min börda är lätt.”
Eftersom Gud försonade världen med sig själv på Golgata Kors, eftersom Hans försoningsoffer verkligen blev fullbordat- så kan var och en av oss stå inför Gud som 100% rättfärdig, inte för att vi själva förtjänar det, eller har rätt att bli älskad, utan för att Kristus dog i de ogudaktigas ställe (dvs var och en av oss), när tiden var inne.
I Kristus kan vi frimodig träda inför nådens tron, i oss själva är vi fördömda syndare- som inget annat önskar att göra uppror mot Gud- då allt i oss själva hatar allt som har med Gud att göra. Precis som Paulus påpekar i Rom 5: ”Ty om vi, medan vi var Guds fiender, blev försonade med Gud genom hans Sons död, hur mycket säkrare skall vi då inte bli frälsta genom hans liv, när vi nu är försonade.
Det är inget du kan lägga till- såsom t.ex katolicismen lär. Det är fullbordat! – Om det inte var fullbordat- så skulle det kunna jämföras med att du har gjort dig skyldig till tio mord- men blir bara dömt för ett- du skulle fortfarande då vara en dömd/fördömd människa! Nej, eftersom det verkligen blev fullbordat på Golgata- så finns det inte en enda synd du kan betala priset för själv!- Absolut alla dina synder, alla dina syndiga naturliga egenskaper, alla dina brister, alla dina felsteg- allt som gör dig till en människa efter syndafallet- har blivit försonad på Golgata kors- om det skulle vara såsom t.ex katolocismen lär- så skulle det fortfarande betyda att var och en av oss är skyldig till helvete- eftersom om man bryter ett enda bud- så har man brytet mot hela lagen- och ingen av oss klarar att gå så länge som en timme utan att synda!- Nej, då skulle var och en av oss vara skyldig till helvete!
Nej, det blev verkligen fullbordat på Golgata Kors, Jesus dog en fullkomlig ställföreträdande försonignsdöd för dina och mina synder!
Därför:
finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus… Det som var omöjligt för lagen, svag som den var genom den syndiga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin egen Son som syndoffer, han som till det yttre var lik en syndig människa, och i hans kropp fördömde Gud synden. 4 Så skulle lagens krav uppfyllas i oss som inte lever efter köttet utan efter Anden.
Om du tillhör Kristus så är du 100% rättfärdiggjord! Om du är i Kristus så finns det ingen fördömelse för dig! Detta eftersom Jesu ställförträdande försoningsdöd- har gjort det möjligt att Jesu helighet och rättfärdighet tillhör dig- precis som Martin Luther förklarade ovan. Alltså den som inte visste av synd, honom har Gud i vårt ställe gjort till synd, för att vi i honom skulle stå rättfärdiga inför Gud.
På så sätt är du antingen frälst eller fördömd, och på sådan sätt finns det ingen motsägelse mellan Guden som älskar oss med Guden som inte godkänner oss- utan hotar, straffar och förbannar oss.
Och beviset ligger i att Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare.
Bara genom namnet Jesus kan vi bli frälsta. Hos ingen annan finns frälsningen. Omvänd dig och tro evangelium!
Om Jonas Gardell i tidningen Dagen:
Gardells TV serie- ingen söndagsskola
- 2010-02-22 – Stefan Swärd med i Jonas Gardells tv-program om Gud
- 2009-11-27 – Gardells och mina tankar går isär
- 2009-11-24 – Katolska kyrkan: Vatikanen googlade Gardell
- 2009-11-20 – Gardells ”intyg” gällde inte inspelning i Peterskyrkan
- 2009-11-19 – Jonas Gardell och Katolska kyrkan möts i tv-debatt
- 2009-11-14 – Jonas Gardell: Biskopens presschef ljuger
- 2009-11-13 – Gardell planerar hämnd på Vatikanen
- 2009-11-12 – Jonas söndagsskola på tisdag
- 2009-11-11 – Vatikanen stoppar Jonas Gardells inspelningar
- 2009-11-04 – Jonas Gardell gör SVT-serie om Gud
Relaterade bloggar:
Mikael Karlendal- Att gnälla på Jonas Gardell
Stefan Swärd- Artiklar i ViD och Dagen












Mikael W says:
Ja, vad vores vi utan korset!
Nåd, utöver nåd… Mikael WCitera
2nd mars 2010 at 14:58
Krister says:
Tack för detta innehållsrika och väldigt grundläggande inlägg. Det behövs verkligen i dessa dagar. Dags för en tid när verkligheten i begreppen”synd” och ”nåd” på nytt får sitt rätta innehåll och vi människor efter en uppriktig syndakännedom tar till oss de goda nyheterna – evangeliet!
Jag tror vi är på väg in i en ny väckelsetid i Sverige. Ska bli intressant att följa Gardells fortsatt väg. Kommer han att fortsätta avvisa korsets sanna betydelse? Eller kan han möjligen bli en ny ”Paulus” på sin Damaskusväg …? Finns det i så fall någon Ananias och någon Barnabas till hands?
Ja, först måste väl ljuset komma och frågan på ett helt nytt och förutsättningslöst sätt ställas:
- Vem är du Herre?
Säkert blir det mycker samtal framöver – förhoppningsvis mer om Jesus än om Gardell. KristerCitera
2nd mars 2010 at 17:09
P-O.S says:
Amen till detta inlägg Michael.
Prisad vare vår herre Jesus Kristus vars dyrbara blod renar oss från all synd och tvättar oss vitare än snö.
1Joh 1:8-9 Om vi säger att vi inte har synd, bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet. P-O.SCitera
2nd mars 2010 at 19:54
Christian says:
Gardel svarar på länken
Tror du på Gud?
– Jag har forskat om Gud i tolv år och jag kan med största sannolikhet säga att han inte finns. Ändå tror jag på honom. Jag är väldigt förtjust i att humlor egentligen inte kan flyga. Att tro på Gud handlar för mig om att sjunga det omöjligas lov. ChristianCitera
2nd mars 2010 at 20:38
Stefan says:
Kärnfrågan lyder: duger människan eller inte? Humanismen argumenterar för den första, evangeliet för den andra. Jesus dog för oss medan vi ännu var syndare (för att vi inte dög). Halleluja, det är stort. StefanCitera
2nd mars 2010 at 21:38
Michael G. Helders says:
Mikael W, Krister, P-O.S, Stefan:
Tack för eran kommentarer!- Säger bara Amen!
Ett citat av Rosenius passar kanske i sammanhanget?
Christian:
Ju läste det där.
Men som jag påpekar- och likaså Bibeln- var och en av oss är fientliga emot Gud, och var och en av oss önskar att antingen förminska Gud till en människa såsom oss (- alltså inte sann människa såsom Jesus- utan syndig människa som oss), eller upphöja människan till Gud.
Jag ser Gardell här som ärlig, jag hade mycket liknande åsikter själv- tror det är naturlig- för var och en av oss i oss själva…man kan inte se Guds rike förrän man har blivit fött av Gud- såsom Jesus påpekar för Nikodemus i Joh 3, och ser man inte- så blir det ju också svårt att förstå…så kanske man som kristen kan anse att det är extremt hur Jonas Gardell klarar av att missförstå så hemskt mycket (om vi utgår från första episod av ”Åh- Herregud!” i kväll)- men egentligen är det ju naturligt- om man inte ser- så kan man ju ej heller förstå.
- Klassikern ”Amazing Grace”- förklarar det hela utmärkt…likaså Paul Washer här:
Michael G. HeldersCitera
2nd mars 2010 at 22:10
Metodistpastor Berndt Isaksson says:
Ikväll sände Svt det första avsnittet av Jonas Gardells programserie kallad ” Åh, Herregud!” En del har haft en del försiktiga förhoppningar om att denna programserie trots all ska kunna bli bra. Men första avsnittet var så motbjudande så det måste rimligen ha punkterat eventuella förhoppningar om att det skulle kunna bli seriöst. Tvärtom så blev det späckat med hädelser och skymfningar, och allt mynnar ut i att Jonas Gardell säger att han studerat saken och kommit fram till att det inte finns någon Gud, men att han ändå tror, dvs underförstått att hans tro är bara en känslogrej. Med det övriga som sägs i programmet så blir budskapet väldigt tydligt: att föreställningen om att det finns en Gud bara är ett mänskligt påhitt som kan fylla människans religiösa behov, som ett slags surrogat. En del kända kristna profiler som Stanley Sjöberg och Stefan Swärd skymtar fram och får säga inte mycket mer än en halv mening, och blir därmed precis så utnyttjade som många befarade att de skulle bli. Deras bild och några få ord tjänar bara till att höja statusen på Gardells program, dvs de blev utnyttjade. Av första avsnittet att döma så verkar det som att denna programserie kan komma att bli ännu mer hädisk än vad Gardells senaste bok ”Om Jesus” var, vilket då inte vill säga lite. Dessvärre kommer många bli bedragna av Gardells falska evangelium genom hans försåtliga sätt att ”lägga ut texten” och kryddat med en burlesk humor som säkert går hem i stugorna.
Berndt Isaksson Metodistpastor Berndt IsakssonCitera
2nd mars 2010 at 22:23
Michael G. Helders says:
Berndt:
Kul att ändlig se dig här på sajten!
- Se gärna mitt svar till Christian…hur ser du själv på den perspektivet? Michael G. HeldersCitera
2nd mars 2010 at 22:28
Hans Lindström says:
Det räckte med att se trailern om programmet för att ta beslutet att inte ens släppa in denna villfarelse i mitt hem.
Om inte Gardell omvänder sig så lär det inte bara bli hett om öronen för hans del..
Det framgår tydligt i skriften. Hans LindströmCitera
2nd mars 2010 at 22:49
Metodistpastor Berndt Isaksson says:
Till Michael. jag är kanske mera konspiratorisk än dig, för jag tror inte att Gardell är ärlig i sitt uppsåt, utan att han har en mycket medveten agenda, och att det i sin tur är under ett direkt demoniskt inflytande. Gardell har med sina naturliga gåvor ställt sig i laglöshetens och upprorets tjänst. Det visar kvällens program. Fast jag trodde att Gardell ändå skulle vara så pass smart så att han skulle göra programmet med lite finess, men nu blev det bara plumt. Låt oss nu be för hans släkt och familj,
Berndt Metodistpastor Berndt IsakssonCitera
2nd mars 2010 at 23:31
David says:
Gardells styrka är att han läser Bibeln källkritiskt och att hans program tar utgångspunkt från det. Detta gör programmet väldigt sevärt. Detta blir dock en stor sprängkraft för de troende. Men att tro är inte att veta och det räcker uppembarligen inte för Gardell. DavidCitera
2nd mars 2010 at 08:23
Stefan says:
Gardells teologi stinker värre än ett öppnat avloppsrör, det luktar död orm. Själva förpackningen kanske går hem oss folk, jag vet inte, men själva innehållet (teologin) är gift. Evangeliets främta fiende idag heter humanism (utgår från människan och utesluter Gud). Det finns sekulär humanism och ”kristen” humanism, men det är samma skrot och korn. ”Stå emot djävulen, och han skall fly från er” säger Skriften. Vi slåss inte mot människor (Gardell etc), utan mot andemakter (demoner, falska läror, antikristliga teologier). Vi får be om blodets beskydd över kristenheten, men också om frimodighet att stå upp för Jesus Kristus, korset…
Ytterligare en sak. Frågan ställdes: Vem är Gud? Det gavs alla möjliga svar. Men ingen sa Jesus. Jesus är Gud och allt han är, sa och gjorde —– ÄR GUD! StefanCitera
2nd mars 2010 at 09:11
Christian says:
Michael G Helders
Jodå visst är det så. Skillnaden är att Gardell m e m uppträder som (villo-)lärare inför en miljonpublik(?) på TV. ChristianCitera
2nd mars 2010 at 10:40
Michael G. Helders says:
Berndt:
Ju- normalt sätt skulle jag vara helt enig med dig. Men jag tycker Jonas Gardell är ett svårt fall, han framstår för mig- som nån som verkligen önskar att hitta en kärleksfull Gud, tyvärr ser han ju inte Bibelns Gud- utan har formad en gud i sin egen bild, samtidigt som det är helt klart att han har matat sig med dagens religion-vetenskap (akademisk teologi- inte kristen troslära)- som bara förvärrar det hela.
Håller med- låt oss be för honom och hans familj
David:
Ju vist kan det vara så. Tråkigt blir det ju när han inte verkar ha någon vidare Bibel kunskap, och står långt ifrån vad Bibeln definierar som en kristen. Men det han presenterar- är ju det ”vanliga”- sven svensson religiositet, som jag tror är normalt för alla ofrälsta. Må Gud uppenbara sig för var och en som tittar på programmet.
Stefan:
Jag är enig
Christian:
Ju som jag skrev till Berndt, tycker jag Gardell är ett svårt fall. Normalt sätt skulle jag ta starkt avstånd- och absolut stämpla honom som villolärare/kättare. Men med tanke på Gardells bakgrund, så undrar jag- vem är egentligen ansvarig för att han har den form av tro som han har i dag? Michael G. HeldersCitera
2nd mars 2010 at 12:37
Gunvor Vennberg, teol stud says:
Bara en detalj som skämmer: Jag tycker inte du Mikael ska ställa att vara katolik mot att vara kristen, det förtar allt annat bra du uttrycker. Hälften av världens kristna är katoliker, och även om det säkert finns även sådana som har missuppfattat frälsningen av nåd (vilket finns i alla kyrkor, behöver jag påminna om att Gardell gick i söndagsskolan i frikyrkan??) så är den katolska kyrkan och de lutherska numera överrens om hur man blir frälst. Det finns ingen schism längre i den frågan. Det vore mycket mer fruktbart om alla som är kristna inom alla samfund tillsammans hjälps åt att bemöta t ex Gardell och slutade att definiera bort varandra p g a yttre skillnader. Jag skulle vara betydligt mer orolig för tillståndet om inte den katolska kyrkan var så stark och så obenägen att jamsa med tidsandan. Frikyrkorna har hittills inte visat sin livskraft i mer än 100-200 år men den katolska kyrkan står än. Definiera inte bort våra fäder och mödrar som varandes icke kristna, det är bara pateteiskt och lika historielöst som att hävda att kristendomen inte har påverkat Sveriges kultur och värderingar idag som Sturmark påstår. Uppkom månde kristendomen i väckelsen, eller fanns den måhända före dess? Och vad säger du om de katoliker som själva definierar sig som en del av den karismatiska väckelsen? Idag finns det faktiskt fler ”väckta” inom katolska kyrkan än utanför! Jag är uppvuxen inom frikyrkan men blev ”frälst” i Svenska Kyrkan. Guds kraft är större än dina fördomar! Gunvor Vennberg, teol studCitera
2nd mars 2010 at 12:47
David says:
Det håller inte att alltid skylla på att Gardell(eller andra) inget begriper för att de saknar frälsning. Jag ser mig som frälst. Men när jag hade läst bl a 60 poäng Historia på Stockholms universitet fick jag en ny kompetens. När jag nu läser Bibeln så ser jag den med hetl andra ögon än tidigare. Den källkritiska skolningen gör att jag inte kan stänga av källkritiken vilket lett till helt andra frågor än tidigare. Om man ser Bibeln som historisk källa är Gardells frågeställningar rimliga. Programmet var mycket bra och jag ser fram mot fortsättningen. DavidCitera
2nd mars 2010 at 14:03
Michael G. Helders says:
Hej Gunvor,
Välkommen till bloggen!
Det är en ganska stark missuppfattning att lutheraner och katolska kyrkan är överens i fråga om läran om evangeliet- och frälsningen. Den gemensamma deklarationen (GD) om rättfärdiggörelsen- blev undertecknad av lutherska kyrkor- som har lämnat den lutherska läran och bekännelserna för länge sedan, tittar man t.ex på Svenska Kyrkans Bekännelseskrifter (Konkordieboken). Det samma gäller katolska kyrkan- och deras syn på nåd allena;:
saxat från: http://jdfk-kefas.blogspot.com/2008/12/dagens-ekumenik-den-gemensamma.html
Här skiljs lutheraner och katoliker åt.
Katoliker står också mycket närmare universalismen- än traditionella protestanter. T.ex den förre påven citeras i ett uttalande som hävdar att den Helige Ande är närvarande i alla människors hjärtan. Bibeln lär däremot att den Helige Ande endast bor i kristna människor (Gal. 3:2, Ef. 1:13). Vidare sägs att ”muslimerna… tillber med oss den ende och barmhärtige Guden”. Bibeln lär något helt annat. Ingen som inte ärar Sonen ärar Fadern (Joh. 5:23) och ingen som förnekar Sonen, har Fadern (1 Joh. 2:23).
Läser man GD (gemensamma deklarationen om rättfärdiggörelsen) vill man också se att här blandas helgelsen in i vår rättfärdiggörelse, som enligt Bibeln sker enbart p.g.a. Kristi förtjänst och som vi tillägnar oss genom tron allena (Rom. 3:24-26, 5:1, Ef.1:7, Tit. 3:4-7). Den evangelisk-lutherska kyrkan avvisar all gärningslära och bekänner att rättfärdiggörelsen genom tron allena är den artikel som hela kyrkan står och faller med.
Jag själv är inte lutheran, men kring dessa frågor- så delar jag lutheranernas lära- då jag tycker den är biblisk.
Kring katolska kyrkans storlek- så önskar jag citera S:t Hieronymus (c. 342-420):
eller varför inte S:t Gregorius av Nazianzus (329-389):
- poänget med citaten är att visa på att RKK’s storlek inte har någon betydelse i sammanhanget.
Sen önskar jag förklara- orsaken att jag satta motsättning mellan kristen och katolik i detta inlägget- var för att inlägget handlar om evangeliet- hur människan kan hitta en nådig Gud. Efter vad jag kan se i Bibeln så är de kristna frälst genom nåd allena- något katoloska kyrkan förnekar- det är orsaken till att jag satte det som motpunkter. Självklart finns det kristna katoliker!
Jag delar helt Paul Washer perspektiv här:
- Svenska Kyrkan har många fina präster- och jag tar inte avstånd från dessa. Glädjer mig att höra att du blev frälst där!
Varma hälsningar,
Michael Michael G. HeldersCitera
2nd mars 2010 at 14:07
Krister says:
När jag såg videon ”I´m amazed” kände jag bara:
- Vi sitter alla där på läktarna, lika dömda, lika behövande av nåd och frikännande genom Jesus som är offret för våra överträdelser och synder! KristerCitera
2nd mars 2010 at 15:25
Michael G. Helders says:
Krister- så är det, var och en av oss- om vi så har påve som titel/ämbete, är homosexuell, straight, frikyrklig- ja varje människa är lika behövande av nåd och frikännande genom Jesus Kristus- som är världens frälsare! Michael G. HeldersCitera
2nd mars 2010 at 15:32
Christian says:
Michael G
Underbart inlägg och fantastisk kommentar ovan. Kan du inte skriva ett nytt inlägg på det temat du tar upp i kommentaren. Du har väl något gammalt inlägg som du kan fräscha upp om det behövs?
Så klart vi är lutheraner…
ChristianCitera
2nd mars 2010 at 16:19
Pär Stenberg says:
Är vi Lutheraner? Det visste jag inte. Men man lär sig något nytt varje dag. Pär StenbergCitera
2nd mars 2010 at 16:21
Michael G. Helders says:
hihi
- själv stämplar jag mig som konservativ evangelikal protestant.
Denna låten förklarar varför:
Christian- vilka av mina kommentarer- den till Kristian, eller Gunvor? Michael G. HeldersCitera
2nd mars 2010 at 16:38
Christian says:
Michael G. Helders
Den om den gemensamma deklarationen mellan LV och RKK om rättfärdiggörelsen m m. Tror det är en allmän missuppfattning bland svenskkyrkliga att så är fallet. Hörde t ex Sture Lundqvist (Jockes pappa) hänvisa till denna.
Åjo försök inte slingra dig, du är Lutheran…
Pär
ChristianCitera
Är du katolik kanske?
2nd mars 2010 at 16:58
Pär Stenberg says:
Visst, jag och Påven är dödspolare.
Pär StenbergCitera
2nd mars 2010 at 17:02
Hur bör vi förhålla oss till villolärare inom blogg-världen? « Erevna – Blogg & Tankesmedja says:
2nd mars 2010 at 19:58
Michael G. Helders says:
Christian:
Ju det kan jag kanske göra, men det för bli i framtiden i så fall. Är SÅÅÅ trött på den debatten, samtidig så känner jag ett behov av att fokusera på evangeliet- och inte så mycket lärofrågor just nu (pga min psykiska ohälsa).
Men helt klart, det är en viktig fråga.
I dag anser jag många är extremt hycklande- man kritiserar t.ex Jonas Gardell för hans irrläror- samtidig så är inte läror överhuvudtaget viktiga i den nya ekumeniken- utan man ska ha ”hjärtats enhet” som det så fint heter. Antingen är läror viktiga, eller så är de oviktiga (oberoende hur vi ställer oss till ”antingen eller” resonemang)- vi kan dock se utifrån Bibeln- att läror alltid har varit viktiga.
Eller för att citera Tozer:
Michael G. HeldersCitera
2nd mars 2010 at 20:27
P-O.S says:
Det var ett intressant första avsnitt av tv-serien med Gardell.
Synd bara att han inte längre tror på det hans mamma sa. Att Gud faktiskt älskar honom precis som han är, ja egentligen trots att han är som han är. Denna kärlek har Gud till oss alla. Han älskar oss trots att vi är som vi är.
Frågan är om vi älskar Honom, och tror på Honom när han säger vad som är bäst för oss.
Tydligen har människor förbannat Jonas Gardell för att han är homosexuell. Att dessa människor kallade sig kristna har tydligen Jonas tagit som ett bevis på att Gud hatar honom.
Det är mycket tråkigt att det ska ske sådana missuppfattningar.
1Joh 4:20 Om någon säger att han älskar Gud och hatar sin broder, så är han en lögnare. Ty den som inte älskar sin broder som han har sett, kan inte älska Gud som han inte har sett.
P-O P-O.SCitera
2nd mars 2010 at 21:31
Christian says:
Gunvor Vennberg, teol stud
MIn kommentar ovan där jag berömmer Michael ska inte ses som polemik mot det du skriver även om jag i o f s håller med honom…
Välkommen förresten! ChristianCitera
2nd mars 2010 at 10:22
Torbjörn S Larsson says:
Får jag komma med ett råd Micael ?
du säger:
” och inte så mycket lärofrågor just nu (pga min psykiska ohälsa).”
Läs 1 eller 2 psalmer vid middagstiden – det är både bön och bibeläsning,
när man inte orkar bedja.
Läs i bibeln.
Ingen annan teologisk litteratur.
Framför allt: läs inte för att bli duktig utan för att få andlig mat.
Blanda med trädgårdstidningar eller mc- tidningar eller var som som stimulerar dig.
Promenera eller hugg ved.
Svettas frys och njut.
Sitt ute och drick ditt kaffe.
Enkla primitiva fysiska grejor. Torbjörn S LarssonCitera
2nd mars 2010 at 14:14
Michael G. Helders says:
Tack Torbjörn för dina fina råd. Ska ta dem till mig
Michael G. HeldersCitera
2nd mars 2010 at 11:51
Gunvor Vennberg, teol stud says:
Jag tycker att det är i grunden positivt att lärofrågorna är viktiga! Däremot får vi inte glömma att Jesu bön om att vi ska bli ett också är en del av läran, liksom att den som gör saker utan kärlek är ett ekande brons o s v. Visst finns det mycket i ekumeniken som sker för att man inte längre bryr sig om lärofrågor, vilket är olyckligt. Jag tycker dock att det är lika olyckligt när kyrkan förökar sig genom delning för att man är missnöjd och går ur. Jag tycker inte att dagens kristenhet med alla olika samfund är något ideal, även om det kanske kan ha verkat klokt då splittringarna skedde tror jag att djävulen (den som vill kasta isär) mer än allt annat glädjer sig när han får kristna att överge gemenskapen och kärleken i en enad och stark kyrka för att ha rätt var för sig…Om inte RKK hade varit så snabba med att kasta ut lutheranerna kanske RKK också sett annorlunda ut idag, för att inte tala om hur Sv K sett ut om väckelsen fått vara inomkyrklig. Detta är väl sk kontrafaktisk historieskrivning men jag vill ändå mena att det måste gå att både värna läran och den kristna gemenskapen, åtminstone med Guds hjälp och på den lidande kärlekens väg.
Oavsett sakfrågan som jag inte har hunnit kolla upp vidare, tycker jag alltså att vi ska akta oss för att definiera ut varandra, åtminstone kollektivt, om ”dom där”. Däremot är det viktigt att inom alla samfund akta sig för att ta åt sig allsköns smörja till lära bara för att den kommer från ens egna… Gunvor Vennberg, teol studCitera
2nd mars 2010 at 18:17
Iustificatio, tro och Jesus Kristus (Trafikplats frälsning Del 2) « Erevna – Blogg & Tankesmedja says:
2nd mars 2010 at 23:15
Att bli född på nytt (Trafikplats frälsning Del 4): « Erevna – Blogg & Tankesmedja says:
2nd mars 2010 at 17:08