Detta är ett blogginlägg jag skrev i samband med Ulf Ekmans nyårstal 08/09 var hans försökte såga bloggare som mig själv, och detta blev mitt personliga svar till honom.
Dagen skriver idag om 00-talet som ett ekumenikens århundrade. Och visst ligger det mycket i detta, speciellt om man tittar på USA och sekualiserade länder som Sverige. Vilka personer som påverkade synen på kristenheten säger ganska mycket om Svensk kristenhet, vilket är orsaken att jag väljer publicera denna gamla bloggpost en gång till.
Relaterade artiklar i Dagen: * Ekumenisk boom räcker inte, 00-talets tidslinje, 00-talet var ekumeniskt revolutionerande, De påverkade synen på svensk kristenhet mest, De viktigaste ekumeniska händelserna, De viktigaste händelserna inom kristenheten under 00-talet .
Relaterade bloggar: Aletheia, Mikael Karlendal, Stefan Swärd, och Vakna Sverige!
Svar på varför jag är full av fruktan::
Jag prisar och tackar Herren för att jag är fött på nytt, jag prisar och tackar Herren för att jag i dag är Guds barn.
Innan hade jag djävulen till far, som människa kan man enbart ha två fäder, antingen har man djävulen till far eller så har man Fadern själv till far. Så är det också med all religiositet, antingen är religiositeten ifrån satan, eller så är den ifrån Herren. Var och en av oss som är fött på nytt har Fadern som våran far. Det som är fött av kött är kött, och den som är fött på nytt är fött av Ande. Utan att du är fött på nytt så kan du inte se Guds rike, det är helt omöjligt. Vi är alla fött i köttet, men när du blir fött på nytt så blir du fött av Gud, inte genom dina föräldrar, utan av Gud. Den som inte är fött på nytt är fördömd till evig pina i helvete, och den som är fött på nytt är räddat genom Kristi försoningsdöd på Golgata Kors.
Matt 24:
1 När Jesus lämnade templet och var på väg ut, kom hans lärjungar fram och visade honom på tempelbyggnaderna. 2 Men han sade till dem: ”Ni ser allt detta. Amen säger jag er: Här skall inte lämnas sten på sten. Allt skall brytas ner.”
Detta var inte första gången Gud lämnade templet, den första gången så ledde det till en sådan stark sorg att alla rättfärdiga blev förkrossade och gråt.
Denna gången var de dock inte medvetna om att att det var Gud själv som lämnade templet, Gud kommen i köttet. De var heller inte medvetna häller om att denna gången var det mycket mer fruktansvärt än första gången Gud lämnade templet, allt skall brytas ner sa Jesus.
Lärjungarna själva önskade visa Herren själva byggnaden av templet, men Jesus svarade ”Ni ser allt detta. Amen säger jag er: Här skall inte lämnas sten på sten. Allt skall brytas ner”
Matt 24:
3 När Jesus sedan satt på Oljeberget och lärjungarna var ensamma med honom, gick de fram till honom och frågade: ”Säg oss: När skall detta ske, och vad blir tecknet på din återkomst och den här tidsålderns slut?” 4 Jesus svarade dem: ”Se till att ingen bedrar er. 5 Ty många skall komma i mitt namn och säga: Jag är Messias, och de skall leda många vilse. 6 Ni kommer att höra stridslarm och rykten om krig. Se då till att ni inte blir skrämda. Ty detta måste hända, men därmed har slutet ännu inte kommit. 7 Folk skall resa sig mot folk och rike mot rike, och det skall bli hungersnöd och jordbävningar på den ena platsen efter den andra. 8 Men allt detta är bara början på ‘födslovåndorna’.
9 Då skall man utlämna er till att misshandlas och dödas, och ni kommer att bli hatade av alla folk för mitt namns skull. 10 Och då skall många komma på fall, och de skall förråda varandra och hata varandra. 11 Många falska profeter skall träda fram och bedra många. 12 Och eftersom laglösheten tilltar, kommer kärleken att svalna hos de flesta. 13 Men den som håller ut intill slutet skall bli frälst. 14 Och detta evangelium om riket skall predikas i hela världen till ett vittnesbörd för alla folk, och sedan skall slutet komma.
Nu kan vi se en hel rad av olika saker som ska hända innan Jesu återkomst. Jesus visar oss i de sista dagarna vill det bli en fruktansvärd ökning av krig, hungersnöd, sjukdom, naturkatastrofer och annat fruktansvärt runt om i världen.
I de sista dagarna kommer det också att bli ett kraftigt ökat hat riktat mot sanna, genuina Bibel trogna kristna som inte har en svalen kärlek till Gud. Vi kommer att bli hatad av alla, falska kristna, falska religiösa, ateister, ja världen i sin helhet vill resa en fruktansvärd hat gentemot de kristna som är fött på nytt, med andra ord det blir bara värre!
Predikningar, i ändetiden vill det bli en stark ökning av irrläror, falska läror, med andra ord många falska profeter, falska lärare ska komma, och falska predikanter ska komma, fler än vi någon gång tidigare har skådat. I våran sista dagar kommer vi se allt flera falska väckelser, blasfemiska läror, heretiska läror, men detta är inte tal om läror som är lätt att genomskåda, detta är läror med dynamik- med kraft (som man inte kan genomskåda genom att använda sig av mänsklig logik)! Dessa falska predikanter m.fl vill växa i en allt större popularitet, och om jag har förstått grundtexten rätt- så säger texten att ”massorna blir ledda vilse”, det är inte här tal om de icke-kristna massorna, utan de kristna! De blir förledd i kristendomens namn! Då det är tal om massor som blir fört vilse, då det är tal om falska profeter som förleder även dem utvalda, och inte enstaka grupper för vi snabbt en orsak till att vara extra noggrann med vilken form av enhet vi söker oss till.
I ändetiden vill det också bli en fruktansvärd laglöshet, moralen, etiken och kommer att försvinna blixtsnabbt (återigen om jag har förstått texten rätt!). Allt i allt är det tal om ett massavfall, som beror på att kärleken till Gud kalnar, ökat tolerans, genom att de sociala ramar vi lever i blir nedbrutet så att våran kött kan få fritt spelrum. I de sista dagar, kommer det vi i dag kallar frihet att försvinna, yttrandefriheten blir starkt begränsad, och de som önskar att predika Guds Ord kommer antagligen inte få lov till det utan bli förföljde av båda de falska kristna såsom världen, vilket bara vill leda till större avfall ifrån Guds Ord, vilket blir allt lättare eftersom vi människor har alltid en vilja att följa massorna/strömmen. Antagligen vill det vara någon form av organisation som styr över människans religiositet, antagligen i kärleken, rättvisan och guds namn- personligen tror jag denna organisation är den Romersk Katolska Kyrkan, av många teologiska orsaker, men också för att denna kyrka är den organisation som har en längre erfarenhet än något annat land eller organisation att utöva makt.
Det evangelium, det rena evangelium om att Gud kom ned till våran jord för att frälsa syndare såsom dig och mig, och det finns inget vi kan lägga till eller dra ifrån frälsningen, en frälsning som helt och hållet beror på Gud allena, såsom vi känner det – kommer fortfarande att predikas jorden runt, till alla nationer och folkslag. Och när det är klart, ja då kommer Jesus!
Och med tanke på detta tänkte jag berätta varför jag är en sådan obalanserad person som är full av fruktan, och varför jag till tider kan värka total kärlekslös ovanför mina syskon i Herren Jesus Kristus. Det har med vers 11 i Matt 24 att göra. Vi lever i en tid var allt ska vara nyanserad, istället för att vara nyanserad kan man lika gärna säga/vara/skriva ”tolerant”. I dag ska man tolerera utombibliska läror, i dag ska man tolerera evangelium som inte bygger allena på Bibeln, i dag ska man tolerera det mesta i ”andens” namn, och är det inte i andens namn så är det i respekten eller kärlekens namn (men aldrig i Skriftens namn). Det finns en hel del fördelar med detta tolerante sätt att tänka, såsom att vi kan öppna oss mer gentemot de som har vandrat innan oss, men det finns också stora farhågor, vilket jag vill gå närmare in på nu.
”Många falska profeter skall träda fram och bedra många” i vers 5 framkommer det att det är tal om falska profeter i kyrkan, då detta är profeter som kommer i Herrens namn, det är alltså inte tal om profeter utanför kyrkan, utan i kyrkan(så vi kan utesluta rörelser såsom mormoner, MFS, Jehovas Vittnen m.fl., även om dessa också är ledda av falska profeter) (Paulus går närmare in på detta i de pastorala breven, se också APG 20).
Det vi har i väntan är helt enkelt falska profeter i kyrkan, som kommer träda fram i allt större antal – dessa profeter kommer enligt min förståelse av grundtexten att bedra de kristna massorna.
Många falska profeter i kristendomens namn kommer alltså att bedra de kristna massorna. Det fruktansvärda resultatet av dessa falska profeter, och de irrläror som blir eller kommer att bli predikat i de kristna kyrkorna under den sista tid kommer leda till det Jesus pratar om i början av Matt 25, alltså historien om de 10 jungfrurna. De som tog sina oljelampor, men enbart 5 av dem var kloka, och 5 av dom var korkade.
De som var korkade, de som var korkade tog deras lampor men hade ingen olja med sig. Men de kloka jungfrurna tog med sig sina oljelampor men också olja för sina lampor.
Och när brudgommen dröjde, när han dröjde blev de alla sömniga, och till slut somnade de. Sen vid midnatt så kom ett skrik ” Se brudgummen kommer! Gån ut och möten honom.” Då stodo alla jungfrurna upp och redde till sina lampor. Och de oförståndiga sade till de förståndiga: ‘Given oss av eder olja, ty våra lampor slockna.’ Men de förståndiga svarade och sade: ‘Nej, den skulle ingalunda räcka till för både oss och eder. Gån hellre bort till dem som sälja, och köpen åt eder.’ Men när de gingo bort för att köpa, kom brudgummen, och de som voro redo gingo in med honom till bröllopet, och dörren stängdes igen. Omsider kommo ock de andra jungfrurna och sade: ‘Herre, herre, låt upp för oss.’ Men han svarade och sade: ‘Sannerligen säger jag eder: Jag känner eder icke.’
De 5 korkade jungfrurna trodde helt säkert att de var sanna kristna.
Jag är lite raka motsatsen, jag brottas mycket med om jag verkligen är fött på nytt, jag har en fruktansvärd döds ångest, som jag inte blir av med oavsett hur mycket tid jag ber över det, och enligt Hebr 2:15 (tycker Contemporary English Version uttrycker det fint: ” But he also died to rescue all of us who live each day in fear of dying.”) så ska ju Jesus har brutet denna fruktansvärda ångest när han dog för mig, så eftersom jag fortfarande fruktar döden- så undrar jag ibland om jag verkligen är fött på nytt. De korkade jungfrurna trodde dem var sanna kristna eftersom de trodde på va de falska predikanterna, profeterna och lärorna hade talat till dem. Dessa var helt enkelt förförda av irrläror. Det finns sammanhang, kyrkor och samfund som inte tillåter att man granskar och håller sig vaken genom att se om det som predikas stämmer överens med Guds Ord, det är självklart att det i sådana sammanhang är lätt att bli förförd, men det finns också sammanhang var man fritt kan granska och hålla sig vaken, här ligger också ett större ansvar på den enskilde kristna. Men det är viktigt tror jag att ta lärdom av de jungfrurna, och inte vara naiv och utgå ifrån att allt som predikas av en pastor eller präst stämmer överens med Sanningen, vilket är Guds Ord. Jesus säger faktiskt mer eller mindre att 50% av alla kristna, de som säger sig vara kristna kommer att bli förförda av falska profeter som kommer med falska läror, det betyder att 50% av de vi ser som våran syskon, båda närmaste syskon som kyrkan i hela världen kommer att bli förförda och förblindade för sanningen, och kommer på sådan sätt att gå miste om himmelriket, det är kanske tal om över 1 milliard människor!
Låt oss inte glömma de 5 kloka jungfrurna, det är också något tragiskt över dem! DE BLEV ALLA SÖMNIGA OCH de ALLA SOMNADE! Det är en mycket sann, men extrem skrämmande bild av den sanna kyrkan! Jesus ger oss här en inblick hur den andliga nivåerna i kyrkan kommer att se ut i den yttersta tiden. Efter va jag kan förstå av Paulus pastorala brev, Petrusbreven och uppenbarelseboken vill denna fruktansvärda dåliga andliga nivå på kyrkan vara ett resultat av ett ständigt större kompromiss med Guds Ord, en stadig växande tolerans för att kompromissa med Guds Ord. Detta ledar alltså till att den sanna kyrkan sover när Herren Kristus kommer! Konsekvensen av att kompromissa med bibliska sanningar, blir alltså en sovande kyrka när Herren kommer! Utifrån Amos 8:12f så kan vi också få en förståelse varför den sanna kyrkan kommer att somna – ” Då skall man driva omkring från hav till hav, och från norr till öster, och färdas hit och dit för att söka efter HERRENS ord, men man skall icke finna det. På den dagen skola de försmäkta av törst” vi kommer alltså att somna som en konsekvens av törst efter Ordet (människan lever ju av Ordet också!). Jag själv är överbevisad att vi nu lever i den tid var man måste driva omkring från hav till hav, och från norr till öster, och hit och dit för att söka Herrens Ord. Bara för att ta ett exempel, den extrema populära boken av Rick Warren ”Purpose Driven Life”, jag har läst den – och det enda jag hittade var ett halvt evangelium på sida 58! I dag har vi så kallade väckelser som inte är något annat än demonstrationer av demonisk kraft, var cancer sjuka blir sparkade i magen som huvudet. Vi hör stadigt predikningar om hur allt står väl till, men det är inget som står väl till (men sådant kan man ju inte säga eftersom det inte kliar i våran öron),! Medan de som söker på okompromissad sanning, de för åka hit och dit, men snart kommer vi inte att hitta något!
Detta är orsaken till att jag är en passionerad kyrkokritiker! Det är orsakerna till att jag granskar olika saker som händer i den kristna kyrkan! Med andra ord jag försöker ta Paulus ord på allvar: ”Jag uppmanar dig allvarligt inför Gud och Kristus Jesus, inför honom som skall döma levande och döda, jag uppmanar dig vid hans tillkommelse och hans rike: Predika ordet, träd upp i tid och otid, bestraffa tillrättavisa, förmana med allt tålamod och med undervisning i alla stycken. Ty den tid kommer, då de icke längre skola fördraga den sunda läran, utan efter sina egna begärelser skola samla åt sig lärare hoptals, alltefter som det kliar dem i öronen, en tid då de skola vända sina öron från sanningen….”
Jesus säger i Vers 13 i Matt 25, kring de 10 jungfrurna ” Vaken fördenskull; ty I veten icke dagen, ej heller stunden”
Det blir ingen lycklig slut på värld historien, det är ingen lycklig framtid vi går i möte. Det är orsaken till att jag är full av fruktan, eftersom den beskrivningen Bibeln ger av den yttersta tiden- är verkligen inte på något sätt och vis en trevlig tid, utan en fruktansvärd tid på alla plan!
Nu säger jag inte att absolut allt är fruktansvärt dålig i den kristna kyrkan! Men lika lite som MFS kan bli en ursäkt för ekumenik, kan undvikande att påpeka saker som inte står rätt till vara fel för att det finns lite gott. Självklart man ska ta vara på det goda, och jag kommer framöver använda också mer tid på att ta fram olika bra saker i den kristna kyrkan i Sverige. Men det betyder inte till att man borde eller ska stänga öronen för de negativa sakerna.
Jag vet detta kanske blev en lite annorlunda text, ni som är 70 talister ni är ju vana ifrån äran tid att höra saker om ändens tid (vilket kanske är huvud orsaken till att det knappt talas om domedagen i våran kyrkor?). Men den allvarliga bild Bibeln själv målar upp kring den tid vi lever i, är inget vi ska ta lätt på. Och det är huvudorsaken till att jag har exempel granskat väckelsen i Florida, och nu senast den ”nya ekumeniken”, att granska och se- är en del av att hålla sig vaken. Det är inget vi ska blunda för och låtsat att Herren har kontroll (som exempel säga ”Låt Gud ta hand om honom, så kan du ta hand om dig själv”) – eftersom Herren har givet också givet oss ett stort ansvar inför den tid vi lever i!
Jag vet också att jag är ung, och min kunskap kring Bibeln är ytterst begränsad, den som är teologisk kunnig kan säkert komma på 10 andra tolknings modeller än hur jag har tolkat dessa texter. Själv tycker jag inte det förändrar det faktum att vi går en allvarlig tid i möte, och om det någon gång har varit viktigt att granska våran kristna ledare- så är det nu! Men lika viktigt som det är att granska våran ledare, är det lika viktigt att vi granskar oss själva, och se om våran tro håller måttet- så att vi kan undfå nåd av Herren i rätt tid och stund! Det är nästan viktigare att granska sig själv och ens kristna liv än att granska andra. Men det är också viktigt att granska det som sker i den kristna kyrkan, så att man för en mindre risk att bli vilseförd av falska profeter.
Vet jag också ibland är allt för hård i mina texter. Det beror av flera orsaker, kanske främst för att jag läser mest gammal kristen litteratur som är äldre än 100 år, och här kör man med mycket tydliga raka rör, en annan orsak är att jag tillbringar mycket tid på att ljusna på predikanter såsom Paul Washer, David Wilkerson, Tozer, m.fl dessa är också predikanter som kör med ett ganska tufft språk. Jag färgas ju självklart i detta i mitt sätt att tänka och fundera. Men det beror också på att jag inte har varit kristen så länge, och har på sådan sätt inte helt lärt mig det religiösa språket i våran kyrkor, samt jag är norman och har dystlexi- vilket också gör mitt skrift språk med ”kantete”.
Jag är alltid tacksam för tillrättavisning, speciellt om du utgår från Bibeln. Jag försöker ödmjuka mig de äldre, och försöker vara öppen. Så jag säger igen, jag har inte varit kristen länge, min kunskap kring den kristna tron och Bibeln är ytterst begränsad, så känn dig fri att korrigera mig utifrån Bibeln!
Så med detta vill jag säga, ja Ulf Ekman- du har så rätt så rätt. Jag är full av fruktan, inte för dig och det arbete du gör. Men för den tid vi går i möte (eller har gått i möte)!
Denna genomgång av mina tanker kring den tid vi lever i, är inte menad att få Ulf Ekman framställd som en av de falska profeterna som ska komma, utan ett försök att få folk till att förstå varför man ibland lägger energi och tid på att granska. Personlig glädjer jag mig över att Ulf Ekman predikar mindre och mindre troslära (även om han inte erkänner detta själv!), men är också samtidig starkt emot den organisatoriska enhet han nu försöker leda den kristna Kyrkan i Sverige mot.
Jag är personlig inte emot ekumenik när det är sagt, bara ta ”Michaels Blogg” där har det varit gäst blogg inlägg av allt ifrån ortodoxa lutheraner till människor som är influerade av anabaptismen till katoliker! Sagt det innan, men säger det igen- tror inte vi är kallade att varken följa Luther, Calvin, Sattler, Pethrus, Ekman, eller påven- däremot tror jag vi är kallade till att ta emot all undervisning som stämmer överens med Guds Ord, oberoende av vem som är författaren, detta betyder samtidig också att jag tror vi ska ta starkt avstånd ifrån det som inte stämmer överens med Guds Ord, och har det med gärningslära (exempel avlat) att göra- borde vi dessutom varna!
Avsluter med den lilla Bibeln: Ty så älskade Gud världen, att han utgav sin enfödde Son, på det att var och en som tror på honom skall icke förgås, utan hava evigt liv.
Och helt till slut en liten klipp kring Robert Sawyers Sheffey Vs Modern Christianity:












Andreas says:
Hörredu Helders. Hur kan det stå i Bibeln att man ska se tidstecken och jordbävningar i ‘sista tiden’, men samtidigt så säger Jesus att ingen vet när han kommer tillbaka? Om folk ser att det blir en massa jordbävningar så kan de ju ana att det är just ‘sluttiderna’ och omvända sig. Detta fattar jag inte.
PS: Du ung? Du är ju en gammal gubbstrutt som ligger för döden. DS AndreasCitera
19th februari 2010 at 18:38
Andreas says:
Måste du gräla på Ulf Ekman, han som är så gullig. Du är bara avundsjuk för att han har skägg och inte du. AndreasCitera
19th februari 2010 at 18:40
Christian says:
Wilkerson brukar ju framhävas som ett föredöme av många. Michael hur ser du på denna profetia, har du lagt upp ett livsmedelsförråd (eller menar han bara NY)? ChristianCitera
19th februari 2010 at 19:52
Åke says:
Tja, högerkristnas bibelprofetsior via exktremkristna KD-s frikyrkliga underlivs gnäll på temat – hur usla och äckliga är inte ”dom där”. (läs homosexuella människor). med sådana härligt utlevda kyrkliga andeskådare i andras sänkammate så behöver resten av mänskligheten – inga fiender..
Extremkristna frikyrkande bögnojiga Carola flög dyrt till Haiti för att träffa sitt ”fadderbarn” När Carola kom dit så fick fadderbarnet en parfymflaska (Hugo Boss – köpt i London -som present. 660::-.) När denna frikyrkokvinna drog vidare med sitt entourage av fotografer och filmare – så är hennes fadderbarn kvar- med en löjligt dyr parfymflaska och inte ens pengar till mat för dan. Man kan ju bli spysjuk för mindre av det chockerande hyckleriet. Men den svältande ungen är ju med på Carolas kommande promotion film där Carola förmodligen har ännu större bröst, vitare konstgjorda tänder och upplever sig – självsäkert närmare gud.. Det var ju förmodligen också huvudsyftet med hennes haiti-resa i frikyrkobönens tecken- hennes fadderbarn har fortfarande inget att äta.. Men det vet hon nog – bibelhycklerskan:( ÅkeCitera
19th februari 2010 at 23:11
Patrick Ölund says:
Men snalla Michael, jag tycker inte om att tala hart mot dig eftersom jag vet att du har gatt igenom saker som ar tunga men jag tror inte att nagon har ratt att formana nagon forsamling som inte aktivt ar medlem i nagon. (Ber om ursakt ifall du har nyligen gatt med i nagon).
Jag haller med dig i mang och mycket dock. Jag laste inte igenom hela artikeln eftersom den ar lang och jag inte har tid. Jag sag dock inte sa manga namn forutom din totala sagning utav ‘The Purpose Driven Life,’ av Rick Warren. Jag haller med dig om att evangeliet inte ar sa rakt formulerat i boken (jag fick den av nagon och borjade lasa den men hittade inget utav intresse sa jag lade tillbaks den i bokhyllan). Men detta ar val det som ar adelsmarket i manga utav de ‘seekers-friendly’ kyrkorna runt om i varlden av vad jag har forstatt.
Lat de hallas, MGH. Lat oss gora vad vi kan for att forandra platsen dar Gud har kallat oss. Gud har talat valdigt klart till mig de senaste veckorna om att soka sig tillbaks till kallan, vilket ar Honom sjalv. Vi maste ha mer utav Honom i vara liv. Vara beroende varje dag i allting som vi foretar oss. Det ar sa otroligt enkelt att titta pa andra pastorer och forsamlingar hur de bygger men om vi forsoker ta deras metoder och strukturer sa blir det bara en dalig kopia. TIll och med Jesus sade att Han inte kunde gora nagot utav sig sjalv utan talade vad Han horde sin Fader tala och gjorde vad Han sag sin Fader gora. Jag tror att detta ar felet som manga gor nar de ‘bygger forsamlingar’ istallet for att soka Honom och vara beroende utav Honom och Hans kraft sa forsoker man att gora trosklarna laga for att manniskor ska ha latt att komma in i forsamlingarna. Det blir ett urvattnat evangelium som inte foder manniskor pa nytt utan bara for dem in i en forsamlingsstruktur. Darfor maste vi ga tillbaks till kallan, for att Han ska ge oss smorjelse och kraft att predika Guds klara evangelium om Jesus Kristus och Han uppstanden! Jag tror att det ar bara da nar vi soker Honom och ar beroende av Honom i allt som vi gor som Han kommer att dra in manniskor i sitt rike. Jag tror pa att vi maste ha vad den forsta forsamlingen hade, dHA kraft och frimodighet, kraft att bota sjuka och driva ut demoner, nar vi har detta kommer manniskor att komma till Gud och nar det hander kommer forfoljelse for NAMNETS skull och da kommer forsamlingen ocksa att renas. Patrick ÖlundCitera
19th februari 2010 at 00:12
P-O.S says:
Jättebra artikel Michael.
Jag blir också rädd när jag tänker på förföljelsen som ska komma, och hur man ska få mat när man inte har Vilddjurets märke och inte kan handla någonting. Ska man be någon som har märket att handla åt en? Nej det vore väl hyckleri?
Min egen fruktan för att bli fysiskt och psykiskt torterad och kanske till och med dödad är en normal reaktion men den kommer från köttet.
I anden är jag trygg i förtröstan på Jesus som har köpt mig. Han kommer inte att släppa ifrån sig sin egendom.
Luk 12:4 Till er, mina vänner, säger jag: Var inte rädda för dem som dödar kroppen men sedan inte kan göra något mer.
Luk 12:8 Jag säger er: Den som bekänner mig inför människorna, honom skall också Människosonen bekänna inför Guds änglar. P-O.SCitera
19th februari 2010 at 03:15
Michael G. Helders says:
Hej Åke, välkommen till bloggen
- Jag har skrivet två artiklar var jag bemöter Tor Billgren (skribent ”antigayretorik”)- du för gärna ta en titt på de artiklarna (du hittar dem här: http://erevna.nu/?p=319 och här: http://erevna.nu/?p=558 )- du för gärna läsa dem- och påpeka vad du anser är ”extremt” eller fel med artiklarna.
Kring det du säger om Carola, om det är sant- så är jag enig med dig. Michael G. HeldersCitera
19th februari 2010 at 08:04
Michael G. Helders says:
Patrick Ölund:
Trevligt att se dig igen här
- Jag är samfundslös inte församlingslös
…Orsaken till att jag inte är medlem i något samfund är för att jag anser de två samfund som står mig närmast (EFK och Pingst) har blivit för liberala, vilket inte minst syns på Dagens ”Top 10″ lista.
– trevligt att se ytterligare ämnen vi är eniga
Ditt sista stycke säger jag AMEN till
Varma hälsningar,
Michael Michael G. HeldersCitera
19th februari 2010 at 08:08
Michael G. Helders says:
Christian: Det är lite OT- så det för vi ta en annan gång, men om du är nyfiken på hur jag såg på David Wilkerson profetia- så kan jag säga som så att jag delar John Pipers uppfattning. Michael G. HeldersCitera
19th februari 2010 at 08:10
Michael G. Helders says:
Andreas
Michael G. HeldersCitera
19th februari 2010 at 08:11
Patrick Ölund says:
MGH, men du tillhör ju inte någon församlingen, eller hur? Det betyder ju då att du är församlingslös. Jag är med i en EFK församling, Betelförsamlingen i Rosvik, Piteå. Jag kan med säkerhet berätta för dig att den är verkligen inte liberal.
Kommer ihåg en rolig händelse som hände i vår församling för en 7-8 år sedan. Vi hade en man som arbetade på en tjänst betalad genom Arbetsförmedlingen. En dag kom hans handläggare från AF för att se vad han gjorde. Denna handläggare är en av de ledande bögarna i Piteå och Norrbotten. Vår kompis tog och visade honom möteslokalen och då sade den här handläggaren och pekade på predikostolen, ”Är det här som jag ska viga homosexuella?” Då svarade vår kompis, ”Först måste du gå genom den här,” och pekade på dopgraven. Efter det blev denna man tyst.
Vår församling är rak med vad den tror på och det kommer den att fortsätta att göra.
Var välsignad
Ps. Hur var det med den där gästbloggen du ville att jag skulle skriva? Patrick ÖlundCitera
19th februari 2010 at 09:30
Christian says:
MGH
Du säger att du är enig med det Åke sägre om Carola, om det är sant. Bäste Michael vi akn nog med säkerhet utgå från att det inte är sant. Är du rädd att säga ifrån eller när någon far med osanningar och beskyller trossyskon för både det ena och andra?
Detta säger sign Åke om Carola
- bögnojiga Carola; hon har flera bögar till ompisar allltså stämmer inte påståendet
- flög dyrt till Haiti; jaha hru vet Åke det?
- parfymflaska á 660 kr, hur vet Åke det, köper han själv sådana?
- faadderbarnet har inte ens pengar till mat för dan, näha det vet han. Eftersom Carola sponsrar detta barn sen lång tid, så får barnet mat för dagen genom det hundratals kr spm Carola ger varje månad
- chockerande hyckleriet, är det någon som inte ör en hycklare är det väl Carola
- Bibelhycklerskan, kommentare´n sägre väl det mesta.
Åkes inlägg är ju fullt av fördömande och utfall mot ett trossyskon. Varför tar du inte avstånde från det i st f att säga att du håller med honom, om de tär sant. Du bode inse att det inte är sant! ChristianCitera
19th februari 2010 at 12:11
Christian says:
MGH
Jaha vad är JOhn Pipers uppfattning då?? ChristianCitera
19th februari 2010 at 12:13
P-O.S says:
Christian, vi skall väll inte försvara utan tillrättavisa trossyskon som gör fel?
Om inte hela artikeln är en lögn, den verkar trovärdig, så är Carola antingen helt ovetande eller fullständigt ond.
Läs här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6641311.ab P-O.SCitera
19th februari 2010 at 15:44
Christian says:
P-O. S
Jag tror inte ett ögonblick på vad AB skriver, i synnerhet inte om Carola, ”om sanningen ska fram”, som de hade som reklamslogan för många år sen… ChristianCitera
19th februari 2010 at 16:48
P-O.S says:
Om aftonbladet ljuger så ska de sänkas.
Blir intressant att höra Carolas kommentar. P-O.SCitera
19th februari 2010 at 18:02
Michael G. Helders says:
Hej igen Patrick,
Fick du inte mitt mejl kring gästblogg?- I så fall- är du hjärtlig välkommen att gästblogga- när du själv har tid och möjlighet! mejla mig gärna: michaelhelders@gmail.com
Kring församling, så är jag som sagt en del av en församling, men inget samfund. Här kan du se lite kort/bilder och en liten video snutt från den gemenskap jag brukar besöka på söndagar (förutom senaste tiden, då jag inte är helt pigg- och har svårt för folk samlingar just nu): http://jdfk-kefas.blogspot.com/2009/04/pask-firande-i-kyrkan.html
Men måste man vara med i ett samfund för att vara en överlåten kristen? Är David Wilkerson en överlåten kristen (efter vad jag vet så är han samfundslös)?
Ska man vara tyst bara för att man t.ex inte har hittat ett tryggt andlig hem?
Din församling låter som en underbar församling- som i dag hör till det sällsynta (finns underbara församlingar här och där!!!!).
Varma hälsningar,
Michael Michael G. HeldersCitera
19th februari 2010 at 19:32
Michael G. Helders says:
Christian:
Du kan läsa hans perspektiv här:
http://jdfk-kefas.blogspot.com/2009/03/testing-david-wilkersons-prophecy-by.html
MVH
Michael Michael G. HeldersCitera
19th februari 2010 at 19:34
Michael G. Helders says:
Christian:
Kring Åkes inlägg- så sa jag enbart att jag är enig om det han skrev var sant. Jag har inte tagit ställning.
MVH
Michael Michael G. HeldersCitera
19th februari 2010 at 19:36
Andreas says:
Håller med Erevna-Christian här, Carola verkar åt rätt håll (men visst tycker jag också att parfymen är en lite ‘annorlunda’ present he he). Det verkar ju som om varje gång media skriver om Carola så är det om nåt dåligt, då kan man väl verkligen tycka att hon är utsatt för förföljelse. Och är det nån som verkligen tycker att Aftonbladet är en trovärdig blaska? AndreasCitera
19th februari 2010 at 21:50
Patrick Ölund says:
MGH, tack men skriv garna till min mail och forklara riktigt vad du vill att jag ska skriva.
Jag kan inte ga in pa din blogg eftersom jag befinner mig i Kina.
Om du tilhor en forsamling, ar det bra.
Nej, man kan vara en heloverlaten kristen aven fast man inte tillhor ett samfund men det ar svart
Patrick ÖlundCitera
19th februari 2010 at 04:11
anders eriksson says:
Jag undrar mycket över vad som numera lärs ut på Bibelskolor o Teologiskaseminarier od.
Personligen OM jag skulle vilja gå en mycket bra Bibelskola på minst två vet jag inte vad jag skulle välja möjligen PTL-distans.
http://www.trunnagarden.nu fd Betelinstitutet i Orsa är ett ställe där det under Betelinstitutets tid fanns en sädan mycket gedigen utbildning.
Anders Eriksson Vännäs-en smålänning i norr anders erikssonCitera
19th februari 2010 at 20:12
Christian says:
Carola uttalar sig om sin Haitiresa och förhållandet till kvällsblaskornas skriverier här ChristianCitera
19th februari 2010 at 11:13