Lite smått hycklande nu i efterhand- eller hur?
Det är lätt att döma!
Och få människor är så duktiga på att döma som konservativa kristna som mig själv, och få kristna blir avslöjat både bildligt och bokstavligt med byxorna nere så ofta som konservativa kristna som mig själv.
Den duktiga debattören, journalisten, radio producenten och bloggaren Tor Billgren har tagit upp detta ämne på ett utmärkt sätt, se hans blogginlägg HÄR.
Det finns två stycken sekulära bloggar jag följer, och dem båda är skrivna av homosexuella människor. Den första är absolut Antigayretorik- som verkligen är en utmaning för mig som ”bokstavstrogen” kristen, och den andra är bloggen till Dick Erixon, som i mina ögon är ett av de bättre opinions bloggarna inom ämnet politik. Här kommer jag bemöta Tor Billgrens perspektiv på Kerstin Doyle’s artikel.
Det är lätt att döma en person som Ted Haggard, otrogen mot sin fru, knarkat och hittat på annat ”bus”. Personligen har jag aldrig gillat hans predikningar eller hans teologi, men hans syndafall kan jag känna mig igen i. Ge mig rätt förutsättningar, och jag hade syndat på liknande sätt!
Ibland är jag lite glad för att jag är en impulsiv person med lite av en borderlinepersonlighet, det gör att jag ibland faller i otrolig korkade syndar som jag för ångra bittert och försöka få Herren att omvända mig ifrån, men det har också ledet till att jag (tror) i mindre grad lider av ”egenrättfärdighet.
Jag vet inte hur Ted Haggard’s kristna liv ser ut just nu. Men om han verkligen är en kristen, så finns det bara en utväg efter de felsteg och övertramp han har gjort. Han har nästan ingenting kvar, han var bland de största evangelikala kristna ledarna i världen, till att bli en utskrattat och hånat person. Han förlorade nästan sin familj, och han har förlorad respekt och förtroende. Och i en sådan situation finns det inte så mycket annat för en kristen att göra, än att börja få en desperat tro på Herren- man har ju ingenting annat!
Jag tror Gud enklare kan använda en person som Ted Haggard som har fallit djupt i synd, som har insett (om han nu har det) sin svagheter, synder och brister- så att han inte har någon annan väg att gå än till Kristus, än Gud kan använda en person som litar på sina egna förmågor och styrkor. Evangeliet lyder trotts allt ”Ty syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre.” . Syndarnas förlåtelse är Guds gåva, helt oförtjänt till dig och mig!
(Jag vet inte om Ted Haggard är tillbaks i tjänst eller ej)Antag att Ted Haggard kom tillbaks till ”kyrkan” för att börja leva i tjänade till Gud igen. Antag att alla människor hade förlorat respekt, förtroende och hopp till honom som person. Han skulle då ha återgått till tjänst och sin uppgift med uteslutande ingenting. Han skulle dock ha Kristus, och med Kristus är allt möjligt!
Hur skulle Ted Haggards liv se ut utan Kristus? Att bli förlöjligad inför en hel värld, fördömd av miljontalls människor, anseende ligger kvar i rännstenen, hur skulle det se ut? Skulle inte han då haft ett liv fylld med oro, otrygghet och ingenting annat än otrygghet?
I din och min synd, har vi möjlighet att se oss själva som vi verkligen är! Om vi faller i synd såsom Ted Haggard så försvinner våran försvar, våran självrättfärdighet, våran förtröstan på oss själva, allt blir borta. Det skulle inte skapa något annat än rädsla hos oss, eftersom vi skulle bli alltjämt rädda för syndens konsekvens, och ett försvarande av synden skulle inte vara en form av försvar som kan försvara oss, något vi i en sådan situation skulle vara medvetna om.
Det är i sådana situationer som Ted Haggard har gått igenom, och jag själv båda innan omvändelsen som efter som Gud har låtit oss bränna upp de ting vi kallat vårt eget, för att uppenbara för oss att vi äger det största men också inget annat än Guds rike, att vi inte har något annat hopp än Jesus Kristus som har blivit våran rättfärdighet.
I dagens kristenhet finns ett stort dike:
Det diket innehåller alla som skriker ”För mycket lag!” ”Prata inte så mycket om lag och synd!” ”Vi kan inte skrämma bort de som söker sig till Jesus!” ”Vem är du?”
Resonemangen går ofta så här:
”Det är inte religion, det är relation” ”Gud älskar mig som jag är, jag behöver inte ens försöka”
Problemet med detta diket är att man bekänner Jesus som Herre utan att Han faktiskt är Herre över ens liv- vilket ledar till en teologi som säger ”Jesus förlät mina synder, men jag bevarade mitt liv”- raka motsatsen av vad Jesus själv lärde.
Detta är tragiskt eftersom det snabbaste sättet att falla från nåden är att missbruka den. Jesus har givet oss frihet från synd, inte frihet att synda.
Man kan lätt tro att lagen saknas bland kristenheten i dag, med Alpha kurser, Willow Creek, Emerging Church, anabaptististarna’s goda gärningar osv.
Men det är inte lagen som saknas i dagens kristenhet. Nej lagen predikas ju hela tiden. Ständigt hör vi tal om att vi måste överlåta våran liv till Kristus, och överallt var vi vänder oss för vi höra vad vi måste göra för Kristus snarare än vad Kristus har gjort för dig och mig! Blir det inte fel att predika den kristna istället för Kristus?
Lagen skall predikas, och dess uppgift är att döma oss för vår synd, så att vi kan få möjligheten att omvända oss och glädjas över att höra evangeliet och det arbete som Jesus har gjort för oss på Korset. Det handlar alltså inte om vad du och jag gör eller inte gör- såsom katolikerna tror- utan det handlar om Kristus!
Endast att bli fri från lagens förbannelse kan vi leva ett liv i tjänst, för vår nästa, inte för att vi är beordrade att göra detta, men eftersom vi vill göra detta. Kristen frihet ger oss frihet att umgås med homosexuella, att se på profana filmer, ljusna på profan musik, ta en stor stark på lokala krogen, tills den dag du handlar emot ditt eget samvete (i vilket fall sådana saker skulle vara en synd).
Du blir inte mindre syndare av att låta bli profan musik och film, du blir inte mindre syndare genom att undvika ”syndiga ställen”- synden är inte vad du gör- utan vad som finns i dig, och det som finns i dig är det du behöver omvända dig från. Ted Haggards problem var inte narkotika eller homosexuella handlingar, utan roten till hans synd- hans handlingar var endast frukten av synden i han. Och synd har var och en av oss att brottas med!
Målet är att bli syndfri, och jag tror Jesus har givet oss alla redskap för att klara av det, åtminstone till att vi kan ha det som ett hopp och ”morot” till den dagliga omvändelsen. Tills den dagen kan vi alla säga som Paulus (Rom7):
”Ty jag vet att i mig, det vill säga i mitt kött, bor inte något gott. Viljan finns hos mig, men att göra det goda förmår jag inte. Ja, det goda som jag vill gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag. Men om jag gör det jag inte vill, då är det inte längre jag som gör det, utan synden som bor i mig. Jag finner alltså den lagen: jag vill göra det goda, men det onda finns hos mig. Till min inre människa gläder jag mig över Guds lag, men i mina lemmar ser jag en annan lag, som ligger i strid med lagen i mitt sinne och som gör mig till fånge under syndens lag i mina lemmar. Jag arma människa! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp? Gud vare tack, Jesus Kristus, vår Herre! Alltså tjänar jag själv med mitt sinne Guds lag, men med köttet tjänar jag syndens lag.”
Eller med andra ord, om du skulle trilla ned från en 3200 meter högt berg, och den enda som kunde rädda dig i hela världen var Jesus Kristus- vad skulle du då ha gjort? Skulle du ha sagt ”Se vilka fina gärningar jag har gjort- kom och fräls mig Herre- det har jag gjort mig förtjänad till”, eller skulle du ha ropat ”Jesus Kristus fräls mig!”
Det är detta som det kristna livet handlar om, att ödmjuka sig inför korset och dö bort från sig själv – tills den dag man inte förtröstar på något annat än Jesus Kristus och Honom allena! Våran egen tro, våra handlingar, våra gärningar, vår fromhet- ingenting kan rädda oss på domens dag förutom Jesus Kristus!
Eller för att citera CS Lewis kring den dagliga omvändelsen:
”Bad people know little about badness. They live sheltered lives by always giving in to temptation. Resisters know./ Onda människor vet lite om ondska. De lever skyddade liv genom att alltid ge efter för frestelsen. De som försöker motstå vet.”
Jag vet inte varför tidningen Dagen inte valde att skriva om Ted Haggards andra synder och felsteg. Men en sak vet jag, och det är att i Guds ögon är vi alla lika förlorade och hopplösa syndare! Men Gud vara tack:
Medan vi ännu var svaga dog Kristus i ogudaktigas ställe, när tiden var inne., annars hade det inte funnits något hopp för dig och mig eftersom:
Alla har syndat och saknar härligheten från Gud, och de står som rättfärdiga utan att ha förtjänat det, av hans nåd, därför att Kristus Jesus har friköpt dem.
Varma hälsningar,
Michael
Relaterade ämnen i tidningen Dagen:
Kristen man mördade abortläkare
Konvertit varnar för urvattning av KD
Historisk bröllop för Peter och Anders












Lelle says:
Tycker du missar att det bara är intressant när kristna lever tvärtemot den kristna tron.
Andra människor lever ju fritt, som de vill.
Det är helt klart att kraven på kristna är och skall vara större än på andra.
Felet är kanske att vi tror att pastorer och andra skall vara starkare än vi andra.
Tyvärr är det ju inte så. LelleCitera
1st februari 2010 at 09:32
Pär Stenberg says:
Väl sagt, Michael. Jag håller med dig fullt ut om detta… om vi bortser från användningen av Rom 7 då.
Pär StenbergCitera
1st februari 2010 at 09:39
Michael G. Helders says:
Lelle:
Välkommen till bloggen!
- Ju din kommentar är jag helt enig med, det var lite indirekt poänget med min artikel.
Pär:
Michael G. HeldersCitera
Ja, en dag för vi ha en debatt om Rom 7- vi är inte eniga på den punkten
1st februari 2010 at 10:36
Pär Stenberg says:
Jag hämtar mitt svärd genast! Pär StenbergCitera
1st februari 2010 at 11:23
Michael G. Helders says:
=) Michael G. HeldersCitera
1st februari 2010 at 17:27
Tor Billgren says:
God afton Michael
Tack för ditt engagemang. Ditt inlägg är som jag ser det exempel på kristendom modell 1A som den alltid har lärts ut, det vill säga ”Vi är alla syndare och den enda vägen till frälsning är Jesus.” Det är tänkvärda idéer och jag vet att de är till stor hjälp för många människor att finna vägledning och hopp i livet. Och det är underbart.
Det finns ingen anledning för mig att argumentera emot det du skriver, eftersom
1. det inte berör mig personligen, eftersom jag inte är kristen och
2. jag har inget intresse av att destabilisera någon i sin tro
Men ditt inlägg förtjänar några kommentarer, eftersom det är så omfattande. Så här kommer tre lösryckta:
I.
För det första är begreppet synd irrelevant för mig som icketroende. Det är en teologisk teknikalitet, en intern kristen angelägenhet. Begreppen moral och etik däremot, är mycket viktiga och vägledande..
II
Jag lever sedan tio år tillsammans med en annan man. Vi hjälper och stärker varandra i det dagliga livet. Vi ingår i sociala nätverk och är en del av samhället. Två samhällen, om man ska vara noga – ett i Sverige och ett i Sydafrika. Vi har utvecklat och förvaltat kärleken mellan oss och vuxit som människor. Våra familjer har flätats samman, liksom våra respektive kompisgäng, något som har skapat nya sammanhang och förutsättningar för alla inblandade. Vi har sammanfört människor som idag är gifta och har barn.
Nu finns det en del religiösa människor som tycker att detta är dåligt. Att det är ont och synd. Att det är oförenligt med kristet liv. Och denna hållning grundar sig i att de anser sig att ha något att göra med hur vi fysiskt manifesterar vår kärlek till varandra. En del religiösa anser till och med att deras synpunkter på andra människors privatliv ska ligga till grund för dessa människors rättigheter och villkor i samhället. Det är både skamlöst och fräckt.
III.
Mitt blogginlägg handlade om homosexuella som gifter sig med personer av motsatt kön, något som borde ses som ett oerhört mycket större problem än att någon som är homosexuell lever ut sin sexualitet. För när en bög gifter sig med en kvinna, ljuger han både mot sig själv och sin hustru. Det händer varje dag, i alla kulturer och det är en lögn som förvärras och fördjupas för varje dag. Det är hög tid för kristenheten att ta tag i detta enorma problem. Tor BillgrenCitera
1st februari 2010 at 21:47
P-O.S says:
Hej Tor!
Tack för att du visar oss kristna sådan respekt, och inte försöker ta ifrån oss tron.
Att bögar gifter sig med kvinnor beror förstås på att de har varit tvungna att hemlighålla sin homosexualitet för att inte bli mobbade. Detta har tack och lov ändrat sig. Homosexuella kunde ju till och med få fängelse för inte allt för många år sedan.
Det beror förstås på att lagstiftarna kallade sig kristna och trodde att man kom till himlen genom att lyda Guds lagar. Så därför försökte man tvinga folk att lyda Guds lagar för att de skulle komma till himlen.
Men nuförtiden har de flesta kristna insett vad kristendomen egentligen handlar om.
Man kommer inte in i himlen genom att hålla alla Guds bud. Teoretiskt sett skulle man kunna göra det men ingen människa klarar av det. Så hur kommer man då in i himlen?
Eftersom ingen människa klarar av att hålla alla bud så är vi alla syndare, och måste dö.
Men Gud vill inte att vi skall dö, så därför har han tagit på sig den död vi skulle ha genom att komma till jorden som människa (Jesus), klara av att hålla alla bud och därigenom bli en odödlig människa. Men han gav sitt odödliga liv som gåva till oss genom att offra sig på korset i vårt ställe.
Alla som vill komma till himlen behöver bara tro på detta och ta emot Jesus som sin räddare (frälsare) och erkänna honom som Herre och Gud. Sedan får man hjälp av honom att hålla alla bud, och när man misslyckas får man förlåtelse om man ångrar sig.
Den som inte vill bli kristen slipper naturligtvis, take it or leave it.
Personligen tycker jag inte att kristna skall blanda sig i politiken.
MVH \P-O P-O.SCitera
1st februari 2010 at 22:45
Martin Kronbäck says:
Intressant och bra, håller med om mycket. Men jag håller inte med om 3:e bruket av Lagen som Luther kallade det… Dessutom tror jag redan de flesta Gay-folk har hört Lag tillräckligt, de vet vad Bibeln säger men problemet är att ingen predikar Evangelium för dem… Att enbart predika Lag ger bara kunskap om att man är syndig… Jag var faktiskt en av dem som försvarade Åke Greens predikan men i efterhand ser jag att i den fanns inget evangelium, bara lag… Men jag vet att han gjorde det i Kärlek så de som kanske ringde honom el pratade med honom möttes av Guds Nåd, det tror jag. Martin KronbäckCitera
1st februari 2010 at 03:01
Michael G. Helders says:
@Martin Kronbäck:
Inte säker på om vi är helt överrens eller helt oeniga Martin.
Men kom till att tänka på vad pastor John MacArthur sa till John Ankeberg kring den nya ekumeniken:
”Look, if the Catholic Church is already a cobelligerent, if they are already anti-abortion, and pornography, and homosexuality; they are going to use all of their energies within the framework of their system to go after that. We are committed to that, and we are going after that. There is already a collective movement. Once you then sort of try to define that as “common spiritual mission” built on “common spiritual unity” you just take doctrine and throw it out the window, and perception is violated, particularly because the Catholic Church claims to be true Christianity, and when we reverse 450 years of history, and just throw our arms around the Roman system, which I think we have to say, John, in all honesty, is not a group of wayward brothers but is an apostate form of Christianity. It is a false religion, it is another religion.”
- Nu går inte jag själv lika långt kring RKK som John MacArthur gör, jag anser som sagt att RKK är den stora skökan- och att det finns mycket falskhet där, men svårt att se det som en helt annan religion- då vi trotts allt har många gemensamma nämnare.
- Men orsaken till att jag lyfter upp detta citatet har med:
# Värderingar: Är det den kristnas uppgift att sprida värderingar?
# Är det den kristnas uppgift att upprätthålla ”moralen” i samhället?
# Är det den kristnas uppgift att upprätthålla ”etiken” i samhället?
- detta är frågor som tåls att titta närmare på.
- En av orsakerna till att jag skrev denna artikel såsom jag skrev den, är för att jag själv har kommit fram till att vi inte har ansvar att sprida värderingar eller upprätthålla etik och moral- utan att sprida evangelium- det ända som har kraft till människors frälsning och omvändelse.
Kring Åke Green- så har jag aldrig haft förmånen att möta honom själv, men efter vad jag har hört av båda homosexuella som ”vanliga pingstvänner” så är han är otrolig kärleksfull och ödmjuk person, så jag tror som du- att de som hade pratat med honom skulle i så fall ha mötts av Guds nåd.
På vilket sätt ansåg du att det var för mycket lag i denna bloggpost?
Gud välsigna dig Martin (kaffe- sen ska jag läsa dina anteckningar
) Michael G. HeldersCitera
1st februari 2010 at 09:40
Michael G. Helders says:
@Tor Billgren:
Tack för din kommentar
– och varmt välkommen till bloggen!
. Ska se om jag kan ge några perspektiv på frågan ändå.
- kring ditt tredje punkt så undvek jag frågan lite medvetet, men ser att du genomskådade det lite
Jag återkommer senare i dag, dina perspektiv tåls att tänka lite kring innan man svarar
. Michael G. HeldersCitera
1st februari 2010 at 09:44
Christian says:
Martin Kronbäck
Det verkar som att du enbart har läst den del av hans predikan som fick störst spridning. I denna saknades avslutningen som faktiskt upptog ca 20% av hela predikan. Det var där han gav evangelium, om att vi alla oavsett är syndare men att vi kan få nåd och syndaförlåtelse genom tro på Evangeliet. ChristianCitera
1st februari 2010 at 12:32
Tor Billgren, Ted Haggard och tidningen Dagen Del 2 « Erevna – Blogg & Tankesmedja says:
1st februari 2010 at 14:21